Företaget

Följande villkor gäller försäljningsavtal där den säljande part är:

Renewed AB
Fredsforsstigen 22 -24
168 67 Bromma
Organisationsnummer 559202-7436

Och köparen är den person som genomför beställningen (nedan kallade ”Köpare/Köparen”). Följande allmänna avtalsvillkor tillämpas endast på handelsförhållanden mellan Renewed AB och dess kunder.

Renewed AB ingår ej avtal med minderåriga. (9 kap. 1§ föräldrabalk)

Renewed AB förbehåller sig rätten att ändra dessa avtalsvillkor genom ett ensidigt beslut utan varsel. Ändringar i lag träder i kraft omedelbart som de är om inte annat föreskrivs i lagen.

Renewed AB ansvarar inte för skada som uppstår på grund av force majeure. Renewed AB meddelar kunden så fort som möjligt om omständigheter som utgör force majeure uppstår.

Kunden

Renewed AB säljer produkter och tjänster till konsumenter och företag. Vid konsumenthandel följs gällande konsumentskyddslagstiftning i Sverige och EU. Dessa avtalsvillkor gäller inte till den del de begränsar konsumentens rättigheter som fastställs i den tvingande lagstiftningen.

I köpeavtal mellan företagskunder och Renewed AB tillämpas Sveriges köplag som inte annat särskilt föreskrivs i dessa avtalsvillkor eller med kunden. Kunden är skyldig att vid beställning uppge sina fullständiga kontaktuppgifter som är för konsumentkunder omfattar åtminstone namn, adress, ett fungerande telefonnummer samt e-postadress. Uppgifter som krävs av företagskunder är kontaktpersonens namn, telefonnummer, e-postadress, organisationsnummer, postadress och eventuell faktureringsadress.

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. I enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204) har Renewed AB dessutom rätt att behandla och lämna ut uppgifter där saklig anknytning föreligger (såsom direktmarknadsföring). Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Vi kan även komma att kontakta er som både företags- och privatkund för att fråga om ni vill lämna ett omdöme av vår produkt efter slutförd beställning. Detta är helt frivilligt och ni kontaktas endast en gång även om ni gör flera beställningar framgent.

Produkter och prislista

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Renewed AB reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vi reserverar oss för slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar.

Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende, färg och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. Produkter och tjänster säljs alltid i befintligt skick och konsumenten har ångerrätt till köpet i enlighet med konsumentskyddslagen.

Betalsätt

Du kan betala med förskottsfaktura direkt till Renewed AB. Kontakta oss på kontakt@renewed.se så hjälper vi dig.

Tillsammans med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du Renewed AB:s allmänna villkor.

Med Klarna Checkout får du information om vad du behöver göra för att genomföra köpet beroende på vilket köpalternativ du väljer. Klarna sköter dina personuppgifter och din betalning. Kreditupplysning tas inte direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysningar som dig, t ex banker.

Läs mer om Klarnas villkor här.

Hos Renewed AB kan du även välja att betala med Nets som erbjuder kortbetalning. Här kan du betala med Visa, Mastercard och AMEX. När du placerar en order reserveras pengarna på ditt bankkonto. Efter att vi har behandlat ordern dras pengarna från ditt bankkonto inom 1-3 bankdagar, beroende på din banks behandlingstid.

Läs mer om Nets villkor här.

Du kan även välja att betala med Shopify Pay som erbjuder kortbetalning. 

Vi accepterar betalningar genom Visa, MasterCard, Maestro, AMEX, Google Pay, Apple Pay och Union Pay via Shopify Payments. När du betalar med kortbetalning hanteras dessa transaktioner av vår betalningspartner Stripe som också garanterar säkerheten.  När du placerar en order reserveras pengarna på ditt bankkonto. Efter att vi har behandlat ordern dras pengarna från ditt bankkonto inom 1-3 bankdagar, beroende på din banks behandlingstid.

Läs mer om Shopify Pay och Stripe här.

Vår hemsida använder sig av säkerhetslösningen 3D-Secure vid kortköp. 3D-Secure är en säkerhetstjänst vid betalningar på internet som tagits fram av kortnätverken Visa och MasterCard.

Leverans

Din beställning skickas med förvalt leveranssätt till ombud, paketbox eller med hemleverans. Hantering av en beställning tar i genomsnitt 0-1 arbetsdagar efter att en beställningsbekräftelse har skickats till dig som kund och leveransen brukar i regel ta 1-3 arbetsdagar.

Uppgifter om leveranstider har upprättats på grundval av information som transportören angett. Renewed AB meddelar kund vid eventuella leveransförseningar som Renewed blir informerade om av transportören. Kund har rätt att häva sitt köp vid om den anser att förseningen ej är rimlig. Ett bindande köpeavtal träder i kraft efter att beställningen registrerats i Renewed AB:s system.

Fria returer under period för ångerrätten.

Om kund önskar göra ändringar av kontaktuppgifter eller leveransadress på en leverans som redan skickats ut till kund så tillkommer en avgift på 250kr. 

Om produkten du köpt blivit skadad under transporten så ber vi dig att informera vår kundtjänst om detta så snart som möjligt.

Ångerrätt

En köpare har rätt att ångra sitt köp av en vara i enlighet med bestämmelserna i Distansavtalslagen (2005:59). Ångerrätten innebär att köparen kan returnera varan till säljaren utan att uppge en anledning. Köparen måste meddela säljaren om avsikten att nyttja ångerrätten inom 14 dagar från det att varan har mottagits.

Meddelandet från köparen till säljaren om avsikten att nyttja ångerrätten bör ske skriftligt av dokumentationsskäl. Innan en vara returneras ska en bekräftelse mottas från säljaren med instruktioner om hur returen skall genomföras. Tänk på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art och egenskaper. Om du hanterar varan mer än vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss då rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Vid åberopande av ångerrätt så skall kund kontakta företaget via mejl på kontakt@renewed.se och meddela att man önskar åberopa sin ångerrätt. Kund behöver då fylla i och skicka in ångerblanketten som ni hittar här.

Köparen skall utan onödigt dröjsmål, och senast 14 dagar från anmälan efter det att ångerrätten beviljats, skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till säljaren, om säljaren inte har erbjudit sig att arrangera upphämtning av varorna.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Observera att det är viktigt att ifall du ångrar ett köp och vill returnera varan, först behöver hämta ut paketet och därefter returnera det. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnader för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad och dylikt).

Renewed AB ska först bekräfta att returen är godkänd för retur och att ångerfristen inte har passerats innan varan skickas tillbaka. Vi kommer därefter skicka ut en returfraktsedel till dig som du skall använda för att returnera din produkt. Använder du en fraktsedel utskickad från oss på Renewed AB så är vi ansvariga för leveransen från det att den har blivit inlämnad hos ett postombud och tills dess att den ankommit till oss. Se alltid till att få ett kvitto från ditt postombud som verifierar att du lämnat in returen.

Adress för retur av produkt:

Renewed AB
Fredsforsstigen 22-24
168 67 Bromma

Viktig information gällande retur av produkt

Om du ska lämna in din iPhone för reklamation eller retur, så är det viktigt att du tar bort pin-kod på din telefon samt för Apple enheter stänger av funktionen ”Hitta min iPhone" och för Androider tar bort dina Google konton på din telefon, dvs. tar bort ditt Google lås. Om dessa inte är borttagna eller inaktiverade, kan vi inte ta emot produkten. Eftersom det är du som kund som har aktiverat den, är det också du som ska stänga av den. Om detta inte är gjort kommer vi inte kunna hantera din enhet och ta ut en avgift hanteringsavgift på 350kr för att fortsätta hantera ditt ärende. Glöm inte att säkerhetskopiera din data.

Här hittar du en guide till hur man gör för att stänga av ”Hitta min iPhone”.

1: Gå in i Inställningar och välj iCloud

2: Stäng av ”Hitta min iPhone" genom att dra knappen åt vänster. Skriv in ditt lösenord till Apple-ID

3: Nu kommer enheten av stänga av ”Hitta min iPhone”.

4: Om knappen inte är grön har du lyckats inaktivera funktionen.

Alternativt

1: Gå in på www.icloud.com och logga in med ditt Apple-ID

2: Klicka på Hitta min iPhone.

3: Välj alla enheter och klicka på den enhet som skall raderas och därmed avaktiveras från hitta min iPhone.

4: Har enheten varit avstängd i mindre än 24 timmar är den gråmarkerad och det står hur länge den varit offline. För stänga av Hitta min iPhone klicka på enheten igen och du får upp ett grått kryss, klicka på detta.

5: Klicka på Ta bort så kommer Hitta min iPhone stängas av på vald enhet

Om du ska lämna in din Samsung så glöm inte att återställa mobilen till dess originalinställningar. Observera att all data, till exempel bilder och filmer, försvinner från enheten när du gör en fabriksåterställning. Spara därför ner det du vill ha kvar innan du gör en fabriksåterställning.

1: Öppna Inställningar och scrolla ner till Allmän hantering. Klicka sedan på Återställ.

2: Återställning till fabriksdata återställer mobilen till fabriksinställningarna. Alla data, inklusive filer och hämtade program, raderas.

Här hittar du en guide till hur man tar bort sitt Google lås på din Androidenhet.

1. Öppna inställningar på din mobil. 

2. Gå till konton. 

3. Välj ta bort alla konton på mobilen. 

4. Bekräfta med ditt lösenord. 

5. Avsluta med att fabriksåterställa mobilen. 

Garanti

Vi erbjuder 12 månaders garanti kostnadsfritt på alla våra telefoner, surfplattor och klockor. Garantin börjar gälla från inköpsdagen eller när du har mottagit varan. Undantaget från denna garanti är tillbehör samt förbrukningsartiklar som exempelvis batterier som har 6 månaders garanti. För att batterier ska bedömas vara i behov av utbyte under de första 6 månader skall batteriets mätbara procentuella uppfyllnad understiga 80%.

Köparen ansvarar för att bekanta sig med produktens garantivillkor innan produkten tas i bruk.

Fel som uppkommer under garantitiden ska anses vara ursprungliga. Skulle det visa sig att fel på produkten beror på skada orsakad av kund så gäller inte garantin. Garantin omfattar fel som förelåg vid försäljningstillfället och därmed inte fel som är hänförliga till någon yttre åverkan, ex. fukt-, tapp- eller stötskador. Om produkten har skadats eller har yttre åverkan som inte förelåg vid försäljningstillfället så slutar garantin att gälla. 

I garantin ingår:

  • Kostnadsfri undersökning av skadan
  • Snabb hantering efter mottagande av produkten
  • Kostnadsfritt byte till likvärdig produkt ifall vi av någon anledning inte kan åtgärda felet

Då våra produkter noga kontrolleras kan du tryggt köpa telefon av oss till priset av en begagnad men med samma funktionalitet som en ny.

Du har även 14 dagars ångerrätt ifall du skulle ångra dig och vilja returnera din produkt.

Vid ärenden som inte omfattas av garantin så tillkommer en undersökningskostnad på 350kr. 

Nedan punkter omfattas inte av Renewed AB:s garanti: 

  • Skadade skärmar eller sprickor täcks inte av garantin.
  • Om skada uppstått genom ovarsamhet eller felaktig behandling. 
  • Batterirelaterade fel som uppstår efter 6 månader.
  • Normalt slitage av batteri
  • Normalt slitage av enheten
  • Produkten har en fuktskada
  • Fraktskada pga avsändarens vårdslöshet omfattas inte av garantin.
  • Fel i programvara täcks inte av garantin.
  • Borttagning av virus eller andra skadeprogram täcks inte av garantin.
  • Kapning av ledning till strömkälla eller fysiskt öppnande av produkten täcks inte av garantin.
  • Borttagning av serienummer eller nummer som på annat sätt gjorts oläsbart täcks inte av garantin.
  • Andra indirekta eller rent ekonomiska skador som orsakats av att produkten skadats, såsom förlorade datafiler, täcks inte av garantin.
  • Garantin upphör att gälla ifall produkten har blivit servad eller reparerad av kunden eller en tredje part.
  • Glömmer av iCloud konto, Apple ID eller lösenord. 
  • Genom olyckshändels, åskada eller överspänning. 

Reklamation

Om din vara skulle vara felaktig kan du reklamera varan eller köpet. För en smidig reklamation rekommenderar vi att du reklamerar genom att kontakta oss via mejl på kontakt@renewed.se, men kan även nå oss på telefonnummer 08-25 05 64
Vi sitter på adressen Fredsforsstigen 22-24, 168 67 Bromma

En produkt som visar sig vara defekt ska så fort som möjligt skickas tillbaka till oss. Kunden ansvarar för säkerhetskopieringen av datafiler innan produkten skickas in för underhåll. Produkten som skickas ska förpackas med omsorg. Ifall telefonen levereras och återlämnas med märkningen ”Ömtåligt”, dvs produktens hantering kräver en separat åtgärd, är Kunden skyldig att betala kostnaderna för leverans.

Vid returnering som omfattas av garantin ska följande ingå:

  • Orderbekräftelse skickad per e-post som fungerar som kvitto.
  • Kundens kontaktuppgifter.
  • Kundens beskrivning av felet.
  • All kringutrustning som medföljde ursprungsförpackningen.

Vid en godkänd reklamation så ersätter Renewed AB kund med en likvärdig produkt eller genom återbetalning av köpet. Återbetalningen sker inom 1-5 bankdagar efter reklamationen har blivit godkänd.

Du som kund har reklamationsrätt i 3 år enligt Konsumentköplagen. Vi ber dig reklamera till oss inom skälig tid. Skulle ett fel upptäckas precis innan 3 år har passerat så har du ytterligare 2 månader på dig att anmäla felet. 

Reklamationen görs till:

Renewed AB
Fredsforsstigen 22-24
168 67 Bromma

Ansvarsfördelning & Äganderätt

Renewed AB produkter och tjänster säljs i befintligt skick. Vi ansvarar inte för direkta eller indirekta kostnader orsakade av fel i eller användning av produkter eller tjänster, eller för inkomstförlust.

Vissa funktioner eller tjänster som tillhandahålls kan kräva att ett användarkonto öppnas (inklusive inställningar av Apple ID-användare och lösenord). Kunden är ansvarig för all aktivitet som uppstår på sitt konto och säkerställer sin kontoinformation, inklusive sitt lösenord. Det är förbjudet att använda någon annans Apple-ID, lösenord eller konto utan kontohavarens tillstånd. Renewed AB kan inte och tar inget ansvar för förlust eller skada som orsakas av att inte ta hänsyn till dessa ansvarsområden. Renewed AB är inte ansvarig när användaren glömt sitt Apple-ID eller lösenord. På grund av informations- och personuppgifts säkerhet är Renewed AB inte heller ansvarig för att tillhandahålla det ursprungliga köpkvittot från den ursprungliga ägaren av telefonen.

Alla varor förblir Renewed AB egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda. Alla bedrägeriförsök rapporteras till polisen. Renewed AB förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Tillämpning av lag och jurisdiktion

Svensk lag gäller för dessa villkor och din användning av denna webbsida. I den mån lag tillåter det ska svensk domstol ha exklusiv jurisdiktion vad gäller tvist som uppstår med anledning av dessa villkor eller din användning av webbsidan, med undantag för fall då Renewed AB självmant väljer att vidta rättsliga åtgärder mot en kund/användare där den har sitt hemvist.

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

Ändringar av villkoren

Renewed AB förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa villkor kommer att publiceras på hemsidan. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på hemsidan), alternativt 30 dagar efter att vi har informerat dig om ändringarna. Renewed AB rekommenderar dock att du håller dig uppdaterad på hemsidan regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

Om vi inte kommer överens

Köparen kan med fördel vända sig till sin kommuns konsumentvägledare för att få råd och stöd vid en eventuell konflikt.

Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Som konsument kan du dock alltid hänvisa en eventuell tvist till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN antingen via deras hemsida www.arn.se eller post:

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Parter i ärendet är säljaren, det vill säga Renewed AB under och den ursprungliga köparen av varan. Alla tvister ska lösas enligt svensk lagstiftning.

Renewed AB åtar sig att följa utslag från allmänna reklamationsnämnden. Köparen kan även vända sig till EU ODR som tvistlösningsorgan på deras webbadress https://ec.europa.eu/odr