Bank-ID på ny mobil

Så överför du ditt Bank-ID till en ny enhet

Att byta till en ny smartphone eller surfplatta är en fantastisk upplevelse, och för att göra övergången ännu smidigare är det viktigt att inte glömma bort ditt BankID. BankID är en central del av det digitala livet i Sverige, och här hos re!Newed vill vi se till att din övergång till en ny enhet är så enkel som möjligt. Låt oss ta dig igenom hur du flyttar ditt BankID till din nya enhet.

 

Steg-för-Steg guide - så byter du bank-ID

1. Installera BankID-appen

Börja med att ladda ner och installera BankID-appen på din nya enhet från App Store eller Google Play.

3. Logga in på din internetbank

När du loggat in i din internetbank så ska det finnas ett alternativ där du skapar ett nytt bank-ID. Se nedan korta instruktioner från några vanliga banker. 

Ex: Swedbank

- Öppna Swedbank Privat-appen.
- Tryck på "Ändra inloggningssätt" under logga-in knappen.
- Välj "Beställ nytt Mobilt BankID"
- Följ sedan instruktionerna.
- Kom ihåg att spärra ditt gamla Mobila BankID.

Ex: Handelsbanken

Har du använt Mobilt BankID tidigare kan du aktivera ett nytt direkt i Handelsbankens app. Du hittar funktionen i appen under "Mer/Digitala tjänster/BankID" när du har loggat in. Tjänsten är tillgänglig för dig över 16 år.

Ex: SEB

- Välj Beställ nytt Mobilt BankID
- När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet.
- När QR-koden visas öppna BankID-appen i din nya mobil, tryck på "Skanna QR-kod" och skanna av genom att rikta kameran mot QR-koden.

Ex: Nordea

- Ladda ner Mobilt BankID
Beroende på om du har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil/surfplatta eller inte så finns det två olika sätt att ladda ner ett nytt Mobilt BankID.

Mer information om att ladda ner mobilt Bank-ID på Nordea


4. Glöm ej att spärra ditt gamla Bank-ID

Ta bort appen från din gamla enhet och spärra ditt gamla Bank-ID hos din internetbank.